in products / boostrapping

10 must haves alvorens je product te bouwen

Het is leuk en spanned om bij je volgende eureka-ik-heb-een-goed-idee gevoel meteen software te gaan (laten) schrijven en een website op te zetten. Icoontjes kiezen, server configureren, functionele specs uitschrijven, enkele designers of software ontwikkelaars aanwerven. Dat is echter de easy part. Software schrijven of laten schrijven is niet moeilijk (maar wel time consuming en het kost geld). Users vinden die betalen voor je product is veel moeilijker. Dus doe dat eerst. Verkoop eerst iets, en bouw het dan pas! Hieronder 10 zaken die je moet hebben alvorens je als een gek achter je computer kruipt.

  1. Betalende klanten. Indien je geen betalende klanten kunt vinden voor go live…dan heb je waarschijnlijk helemaal geen oplossing voor een probleem bevonden. Dan heb je een fictief probleem opgelost. Betalende klanten betekent hier: mensen vaarvan je met zekerheid weet dat ze van je product zouden gebruik maken zodra het live is. Zorg dat je die vindt voor go live, en niet na. Het zou jammer zijn 3 maand van je leven te verspillen aan het bouwen van een product waar niemand op zit te wachten.
  2. Een differentiatior. Elk product bestaat al. Maar dat neemt niet weg dat je je niet kan differentiëren door het anders aan te pakken. Anders dan de concurrentie. Hoe ben jij anders dan die 100 anderen met hetzelfde idee? Live gaan zonder de vraag te kunnen beantwoorden “waarom moeten klanten voor mij kiezen en niet voor iemand anders?” is geen goed idee.
  3. Een niche. Je kan als startup niet mikken op een “ERP pakket voor groot en klein“. Dat is zo algemeen, dat je helemaal niet geloofwaardig overkomt. Het is een onbegonnen opdracht om als startup zonder duidelijke niche klanten binnen te halen. Het vraagt veel meer energie, geld, tijd en moeite om jezelf te markeren en te positioneren zonder niche. Een niche als “online planningspakket voor aannemers en bouwbedrijven” is veel geloofwaardiger en eenvoudiger te marketen. Het is veel makkelijker om nummer één te zijn in een kleine niche, dan nummer 1000 in een markt met wereldwijde concurrentie.
  4. Een probleem. Indien je niet in één zin kan zeggen welk probleem je oplost, good luck.
  5. Een open geest. Iets lanceren is een iteratief proces. Je oorspronkelijk schitterende idee, blijkt na enkele gesprekken met klanten plots minder schitterend. Je krijgt kritiek op je eerste versie. Deze kritiek is super! De klanten vertellen je wat er niet en wel goed is aan je initiële idee of product! Feedback, gratis en voor niets. Denk niet dat je de waarheid in pacht hebt door koppig aan je eerste idee te blijven vasthouden en dat te gaan opdringen (verkopen). In plaats daar van: schaaf je idee bij, en bij, en bij, zodat het voldoet aan de vraag van de markt en niet aan je persoonlijk voorkeur.
  6. Weinig stuff. Yep, je hebt weinig nodig om mee van start te gaan. Meer nog: je MOET weinig hebben om wendbaar te blijven. Weinig werknemers, weinig bureau, weinig medewerkers, weinig IT infrastructuur, weinig stock, weinig leasingwagens, weinig contracten, weinig businesskaartjes. Waarom. Omdat je wendbaar moet blijven! Agile. Flexiebel. Zie vorige puntje. Indien je teveel in huis haalt, is elke wending moeilijker. Je bent logger. Je kan je idee niet meer zo flexiebel bijschaven. Je staat schaakmat in je eigen dingen.
  7. Een eenvoudige organisatie. Naast weinig, moet je alles ook eenvoudig houden. Dat wil zeggen: die dingen die je wél in huis haalt, hou die SIMPEL. Velen gaan vanaf dag één over-automatiseren en interne processen optimaliseren. Een geïntegreerd facturatiesysteem, een flow voor klachten van klanten af te handelen, … . Hou dat simpel. Schrijf aub geen document met een stappenplan voor verkoop naar nieuwe klanten. Bel en mail gewoon wat personen op, en leer daaruit. Trial en error. Neem niemand aan tenzij je écht niet anders kan.
  8. Bakken motivate. U kent het fenonmeen wel: een lucky bastard die plots hét gouden idee had terwijl ie in een roeibootje zat te filosoferen, en op 1-2-3 multimiljonair is geworden. Wat niemand weet, is dat de meeste ondernemers vaak al verschillende pogingen gedaan hebben en jarenlang aan het proberen zijn. Een “overnight success” is een mythe. Indien je geen bakken motivatie en passie hebt voor ondernemen, wordt het moeilijk.
  9. Enkele mentors. Je bent jong en geboren met het internet en een iPhone in je hand, dus de ideale persoon om een online product te lanceren. Leuk. Maar vergeet niet dat ondernemen daar eigenlijk niets mee te maken heeft. Ondernemen is van alle tijden. De basispatronen zijn dezelfde, los van technologie, sector of tijdsgeest. Omring jezelf met enkele ervaren rotten die zich al bewezen hebben, en laat vooral hén aan het woord. Trek je stoute schoenen aan, en schrijf ze aan, bel ze op voor een kort gesprek. “Ja maar, die gaan geen tijd voor me hebben!“. Wrong! Uiteraard hebben die tijd voor een jonge ondernemen zoals jij. ZE HERKENNEN ZICH NAMELIJK 100% IN JOU! Ze hebben daar ook gestaan. En ze geven maar al te graag wat advies aan mensen die in hun voetsporen treden. Je leert enorm veel bij in zo’n gesprek. Probeer zo’n 5 personen elk jaar één uurtje te zien. (Noot: omring je wel met de juiste personen. Een bankdirecteur die je 50 pagina’s dikke business plan samen met je wil doornemen, is tijdverlies. Een gesprek met een ondernemer die op 5 jaar van nul naar 1 miljoen euro omzet per jaar is gegroeid, is goud waard).
  10. Een geduldige familie. Yep. Ook zij investeren in je idee of startup. Want tijdens de koffiekoeken op zondagochtend zit jij nog met je hoofd bij je startup. In het weekend ga je naar beurzen. Heel het gezin moet plots effe stil zijn op de achtergrond indien er een klant belt. Overleg (en overtuig :-) je familie over je toekomstige startup.

Welke zaken passen nog in dit rijtje?

Pssst, hey, volg me op twitter :-)

Leave a Reply for Pieter Eerlings Cancel Reply

Write a Comment

Comment

  1. Ik denk toch dat het ook goed is een prototype te hebben. Potentiele klanten zullen je product veel beter begrijpen ahv een prototype en dankzij nieuwe technologieën kost het niet zoveel tijde en geld om een prototype te maken
    Voor ons product surveyanyplace hebben we eerst een statische mobile app gemaakt zonder de back-end web applicatie die nodig is om de mobile app te configureren

  2. Hey Stefan,

    Bedoeling is om eerst de vraag te meten alvorens je ook maar je eerste lijn code schrijft.

    1/ Bij applicaties waarbij je een concreet probleem oplost voor een niche markt, is een prototype allicht niet nodig. In één zin kan je namelijk uitleggen welk probleem je oplost, klanten zullen je onmiddellijk begrijpen. Eén photoshop met het hoofdscherm van je software zou moeten volstaan. Dev kost: een paar uur. Risico: nul (behalve de paar uur tijd die je hier insteekt).

    2/ Bij applicaties die zo innoverend zijn dat ze moeilijk uit te leggen zijn, kan een prototype helpen. Echter, altijd gevaarlijk om enkele maanden tijd in een prototype te steken, om dan te realiseren dat niemand op je applicatie zit te wachten. Dev kost: een paar maanden tijd. Risico: groter.

    Ik acht het niet nodig, maar ALS je een prototype maakt, dan inderdaad zonder business logica en backend, maar een “fake” frontend zoals je al aangaf.